Wybór zawodu to ważna decyzja, od której zależy jakość naszego życia. Dziś tą decyzję podejmuje się znacznie wcześniej niż nam się wydaje. Profilowanie zaczyna się już w szkołach podstawowych oraz na poziomie pierwszych klas liceum i odbywa się poprzez wybór rozszerzeń przedmiotowych. Bez odpowiedniego wsparcia, prowadzenia i budowania samoświadomości u młodych ludzi, po prostu nie sposób podjąć takie decyzje rzetelnie, szczególnie w tak szybko zmieniającym się świecie.
W ramach programu doradztwa zawodowego młodzież jest uczona rozwijania samoświadomości, otrzymuje aktualne informacje na temat rynku pracy i zawodów przyszłości oraz dostaje narzędzia potrzebne w procesie podejmowania decyzji. Dzięki temu inwestycja w naukę jest świadoma, budowane jest poczucie sensu i motywacji życiowej oraz odpowiedzialności i wpływu na własną przyszłość. Celem programu jest świadomie planowanie edukacji i kariery naszych uczniów.
PROGRAM WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO NA ROK SZKOLNY 2022/2023
- Wstęp i założenia ogólne programu
Program doradztwa zawodowego realizowany w szkole ma charakter wykładowo-warsztatowy. Jego celem jest przygotowanie uczniów klas 7, 8 i 1 SLO do świadomego wyboru rozszerzeń przedmiotowych będących pierwszym krokiem na drodze profilowania zawodowego oraz do świadomego planowania edukacji i kariery
Celem pośrednim jest inspiracja, odkrywanie motywacji oraz budowanie odpowiedzialności za planowanie edukacji i kariery.
Program jest realizowany w formule:
- 10 godzin lekcyjnych dla każdej z klas 7 i 8, co odbywa się w ramach 2-3 spotkań.
- 1 godziny lekcyjnej doradztwa zawodowego w tygodniu dla klas 1 SLO.
Przedmiot nie podlega ocenom ani zaliczeniu. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Wszystkie aktywności realizują postulaty zgodne z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019r, kiedy to wyodrębniono treści programowe z zakresu doradztwa zawodowego, sposób realizacji doradztwa zawodowego, jak i zadania szkolnego doradcy zawodowego.
Program porusza następujące zagadnienia (bloki kursu):
A/ Poznanie zasobów – poznanie siebie, mocnych stron i predyspozycji, wartości, rozwój samoświadomości.
B/ Świat zawodów / rynek pracy - orientacja na rynku pracy, poznawanie zawodów i kompetencji potrzebnych do ich wykonywania, wyzwania rynku pracy.
C/ Rynek edukacji i uczenie się przez całe życie – kompetencje przyszłości, korzyści ze świadomego uczenia się, edukacja wyższa.
D/ Planowanie rozwoju i podejmowanie decyzji - określanie celów, planowanie ich realizacji i podejmowanie świadomych decyzji.
Program jest realizowany z wykorzystaniem multimediów, ćwiczeń interaktywnych.
Praca odbywa się w ramach klas. Miejscem prowadzenia warsztatów jest sala klasowa ze standardowym wyposażeniem. Inne pomoce zapewnia prowadzący przedmiot.
- Działania związane z realizacją doradztwa zawodowego dla klas 7-8
Lp. |
Tematyka działań |
Metody i formy realizacji z uwzględnieniem udziału rodziców w tych działaniach/organizacja spotkań z rodzicami |
Zakres godzin lekcyjnych |
Osoby odpowiedzialne za realizacje działań |
Uwagi |
1. |
Poznanie zasobów |
Praca warsztatowa w klasie z wykorzystaniem testów kompetencji. |
3 jednostki lekcyjne |
Sylwia Korycka-Fortuna |
|
2. |
Świat zawodów / rynek pracy |
Formuła interaktywnego wykładu połączona z dyskusją, wykorzystanie multimediów i zasobów internetu. |
2 jednostki lekcyjne |
Sylwia Korycka-Fortuna |
|
3. |
Rynek edukacji i uczenie się przez całe życie |
Formuła interaktywnego wykładu połączona z dyskusją, wykorzystanie multimediów. |
2 jednostka lekcyjna |
Sylwia Korycka-Fortuna |
|
4. |
Planowanie rozwoju i podejmowanie decyzji |
Praca warsztatowa w klasie, przygotowanie indywidualnego planu działania, sposoby radzenia sobie ze stresem, motywacja. |
3 jednostki lekcyjne |
Sylwia Korycka-Fortuna |
|
- Działania związane z realizacją doradztwa zawodowego dla klas 1 SLO
Lp. |
Tematyka działań |
Metody i formy realizacji z uwzględnieniem udziału rodziców w tych działaniach/organizacja spotkań z rodzicami |
Zakres godzin lekcyjnych |
Osoby odpowiedzialne za realizacje działań |
Uwagi |
1. |
Poznanie zasobów |
Praca warsztatowa w klasie z wykorzystaniem testów kompetencji. |
8-10 jednostek lekcyjnych |
Sylwia Korycka-Fortuna |
|
2. |
Świat zawodów / rynek pracy |
Formuła interaktywnego wykładu połączona z dyskusją, wykorzystanie multimediów i zasobów internetu. |
10-12 jednostek lekcyjnych |
Sylwia Korycka-Fortuna |
|
3. |
Rynek edukacji i uczenie się przez całe życie |
Formuła interaktywnego wykładu połączona z dyskusją, wykorzystanie multimediów. |
5-7 jednostek lekcyjnych |
Sylwia Korycka-Fortuna |
|
4. |
Planowanie rozwoju i podejmowanie decyzji |
Praca warsztatowa w klasie, przygotowanie indywidualnego planu działania, sposoby radzenia sobie ze stresem, motywacja. |
6-8 jednostek lekcyjnych |
Sylwia Korycka-Fortuna |
|