Koło muzyczne | Tomasz Obłój | piątek 16:00-17:30 |
Koło debatanckie | Ignacy Szczeniowski | terminy ustalane na bieżąco |
DEBATY OKSFORDZKIE
Podstawowe informacje
Od momentu reaktywacji naszego liceum w szkole funkcjonuje kółko debatanckie. Zaangażowani w nie uczniowie uczą się logicznego myślenia, formułowania argumentów, publicznego przemawiania oraz skutecznego przekonywania rozmówców do swych racji, a także współpracy w grupie i patrzenia na złożone problemy z różnych punktów widzenia. Oprócz aktywności w kole uczniowie z sukcesami reprezentują szkołę w różnorodnych konkursach – m.in. Warszawskiej Lidze Debatanckiej czy Mistrzostwach Polski Debat Oksfordzkich. Ponadto nasze tradycje debatanckie wdrażamy także w inne elementy życia szkoły – organizujemy międzynarodowe debaty w ramach projektu Erasmus+ oraz debaty okolicznościowe, np. z okazji Dnia Patrona czy Święta Niepodległości . Opiekunem koła jest p. Ignacy Szczeniowski, a spotkania odbywają się w dogodnych, wcześniej ustalonych przez uczniów terminach w formule in person oraz online.
Czym są debaty oksfordzkie
Debatą oksfordzką nazywamy formalny rodzaj dyskusji pomiędzy dwoma drużynami liczącymi po cztery osoby. Prowadzona jest ona nad podaną z wyprzedzeniem tezą, a poszczególne drużyny starają się w trakcie debaty ją potwierdzić (propozycja) lub obalić (opozycja). Co ważne, dopiero na chwilę przed starciem ogłaszane jest, która drużyna będzie propozycją, a która opozycją. Oznacza to, że debatanci w swoich przygotowaniach rozważają tezę z dwóch stron oraz mogą być postawieni w sytuacji, w której będą argumentować przeciwnie do własnych przekonań.
W trakcie debaty członkowie drużyn są podzieleni na role – od mówcy pierwszego do czwartego. Debatanci poszczególnych zespołów przemawiają naprzemiennie po sobie. Rolą pierwszego mówcy jest definicja pojęć użytych w tezie oraz rozpoczęcie argumentacji, rolą drugiego mówcy – prezentacja argumentacji, rolą trzeciego – kontrargumentacja wobec stanowiska przeciwnej drużyny, a rolą czwartego – podsumowanie debaty. Oprócz tego podczas debaty możliwe jest zadawanie pytań przeciwnej drużynie, prezentowanie informacji lub wygłoszenie krótkiej mowy kontrargumentacyjnej, tzw. „ad vocem”.
Co istotne, w debacie obowiązują ścisłe zasady oceniania mów i wyłaniania zwycięzcy – ewaluacji podlegają nie chwyty erystyczne czy umiejętność zagrania na emocjach, lecz zdolność logicznej i ścisłej argumentacji. Ponadto bezwzględnie zakazane są wszelkie argumentacje „ad personam”, czyli odnoszące się nie do wygłoszonych racji, ale do cech mówiącej osoby. Debaty oksfordzkie dzięki takim regułom pomagają w kształceniu wysokiej kultury argumentacyjnej oraz przekładają się na bardziej racjonalny i rzeczowy dyskurs publiczny.